Saturday, May 14, 2011

8 perkara mengenai Batu Pahat, Johor

Batu Pahat adalah sebuah daerah di negara bahagian Johor, Malaysia. Ini terletak di tenggara Muar, barat daya Kluang, barat laut Pontian dan selatan Segamat dan kabupaten Ledang baru. Ibu kota kabupaten adalah Penggaram Bandar, Batu Pahat.Batu Pahat terletak pada posisi 1 ° 51'N 102 ° 56'E. Ini adalah 239 km dari Kuala Lumpur. bandar yang terdekat berikutnya adalah Muar yang 50 km barat laut dari Batu Pahat. Bandar Kluang terletak sekitar 52 km ke timur laut. Johor Baru terletak kira-kira 70 hingga 100 km ke arah selatan timur bandar. Daerah itu sendiri bersempadan dengan Kabupaten Segamat dan Ledang ke utara, Kluang ke timur, Muar ke barat dan bersempadan di sebelah tenggara dengan daerah Pontian. Pantai Selat Melaka terletak di selatan.

begitulah intro aku yang ditranslet oleh gugel transleter dari page Wikipedia/batu pahat. terdapat perkataan kabuputen yang aku syak ialah mewakili kata 'daerah'.

aku baru sampai di kota ini lebih kurang setahun yang lepas dan terdetik seketika untuk mengutarakan ciri2 pekan ini. tak kenal maka tak cinta dan bagi aku setahun ialah tempoh pengenalan yang boleh tahan lama tahu tak. so, aku menakrifkan diri aku sebagai seorang yang dah kenal batu pahat serba sedikit. ayuh berkenalan dengan kota selatan ini mengikut perspektif sang aku.


1.Kilang perindustrian

Kilang di batu pahat memang seperti cendawan tumbuh selepas hujan. sebab tulah aku letak dia nombor satu dalam list ni. Masalahnya kilang2 ini akan mmbuat satu bunyi bising gilakhinzir tatkala malam hari. Kengkadang aku kesian kat kawan aku, si loserhead Ginab y apabila beliau baru saja nk mengalami saat ejakulasi pramatang terima kasih kepada model manis Elly, tetapi terpaksa mmbatalkan hasratnya itu selepas terkejut mendengar irama kurang harmoni itu.

Selain mengganggu keharmonian aktiviti sang arnab itu, ia juga kengkadang mengganggu aktiviti murni aku tatkala bangun malam gara-gara nafsu membuak untuk study. Pehh berintegritinya diri aku.

Di kesempatan ini aku nak bertanya kepada siapa2 y bertanggungjawab meletakkan maktab aku ni betul2 ditengah kawasan kilang?

Apasal kau buat macam tu hah? Dahla secara geografinya nampak macam maktab aku ni dirogol bergilir2 oleh anakonda jantan ( imagine maktab aku ialah anakonda betina)..pastu dengan bunyi bising dan bau tengik, memang membunuh aku punya nafsu study. Dahla aku kena deal dengan bau stokin rumet aku lagi..haha..

??


2.Jalanraya ke3 paling maut di malaysia

Fakta ini ialah dari mulut warden2 aku yang amat budiman dan kerana itu, moleklah kiranya aku gambarkan mereka sebagai walrus dan penjaga piramid Anubis. Mereka ini amat dedikasi dan bertoleransi serta bertanggungjawab ( nampak sangat ayat bodek selepas mengeji..haha).

Aku takkan leka menyatakan apa yang mereka katakan tentang jalanraya di depan maktab aku ni..yang menghubungkan sini dan pekan batu pahat amat berbahaya. Kereta berderau seperti Maikel Sumaker layaknya, menekan pedal minyak seperti dia sorang aja ada dalam kereta itu, padahal ada lagi istri2 tersayang kat belakang tu. Konon nak menunjuk kat istri kekuatan batin dialah tu. Tolonglah aku nak pergi kedai Mak Jah di seberang pun rasa macam nak pergi liang lahad.


3.Bau tahi p***t

sebenarnya bau ni kena letak dibawah list nmber 1.kilang di atas kerana lazimnya bau tahi ini datangnya dari kilang2 itulah. entah apa yang kilang2 tu proses di dalamnya sampai mengeluarkan bau busuk nak arwah. hal ini amat membahayakan aku tatkala lalu di depan kilang terbabit dengan motor pinjam dari senior, terpaksa bau benda hamis camtu. malang gila kalau aku eksiden lantas jatuh terhumban berpelukandengan jalanraya. udahla motor xda roktek (bukan moto saya kerajaan, moto pinjam dari senior..saya baik, bayar roktek selalu:) )


4.Org minyak

siriesly, sekadar gambar hiasan

ini kes terbaru dari kes lama. dulu orang mencuri xperasan sangat. sekarang ni, apabila polis masih gemar kena kencing dengan golongan pencuri ini gara2 selalu gagal dalam setiap operasi walaupon membuat rondaan selalu, maka timbullah ura2 mengatakan pencuri ini mengamalkan aktiviti merogol 40 anak dara sunti, iaitu untuk mengkomplitkan ilmu menjadi orang minyak. aku malas nak explen lebih kerana topik ini mempunyai perkataan 'minyak' yang amat sensitif baik dalam dunia politik mahupun dunia despatch.

bagaimanapun, orang minyak di batu pahat ialah dari spesies yang dah lulus dalam ujian itu dan sekarang sudah beredar ke market, mencuri dan meloloskan diri dari polis seolah2 meloloskan diri dari polis ialah hobinya yang paling digemari.

tapi sebelum itu,,pesanan untuk orang minyak terbabit

pehh..skang ni dahla susah nak cari dara..kau balun sampai 40 kau tak tinggal kat aku sorang ka?


5.Laksa penang ‘failed version’

makanan ada banyak jenis. dalam banyak2 itu ada makanan yang diberi nama laksa. konsep dia macam mee yang dimakan bersama kuah laksa. kuah laksa tu pulak ada banyak jenis dan berbeza melalui nilai artistiknya yakni proses atau cara membuatnya. dari jenis inilah laksa dikelaskan dengan nama2 tertentu. ada laksa kuah lemak, laksa gelam, laksa kuala kedah dan laksa penang. pehh intro macam laksa tu makanan nadir pulak. adalah dikatakan laksa itu makanan feveret perempuan2 asli kedah tua !!

disebalik ke'gah'an nama dan makanan itu, terdapat juga kekurangan dan kalau orang kedah kata ke'slack'an dalam industri membuat laksa di batu pahat. laksa buatan batu pahat, memang epik (aku xtau samada suma pekedai laksa berkongsi resepi fail y sama tapi dari dua kedai yang aku beli, kedua2nya fail). kuahnya mengandungi paras uranium dan ensteinium (aku sebat ja ni) yang tinggi dan bila makan, bahan kimia itu akan merebak ke badan dan menyebabkan air peluh dan air mazi berbau asam gelugur rebus. asam gelugur memang berfungsi sebagai penyedap makanan tapi bau dia amatlah terbabas dari bau2 minyak wangi.

entah kenapa aku snap gambar ni..cari2 dalam archive ada pulak..sedap sikit aku hamun..haha

udahla menganiaya sistem biologi badan, namanya juga diletakkan sebagai 'Laksa Penang'..kau masak macam Abu Jahal kau mengaku laksa penang. fail.


6.Mee racun

the so called mee-racun (samun dari blog mana tah, credit)

enough with the hamun dan kejian aku, mari masuk ke dunia indah pula. hari ini aku memperkenalkan satu makanan unik dari Batu Pahat yang bergelar Mee Racun. mee racun ialah makanan seiras mee kuah dari Kedah tapi mengandungi bahan kimia Capsaicin yang tinggi dan apabila dimakan menimbulkan 'burning sensation' yang dikatakan oleh golongan rakyat batu pahat sebagai 'poisoned sensation'. menjelaskan namanya Mee Racun.

berdasarkan tahap kepedasan yang disamakan dengan possesi keracunan makanan, aku mengagak dalam pinggan ini mengandungi kandungan cabai yang banyak tak hengat dan itulah jawapan kepada soalan Khairul rumet aku..'kenapa benda ni pedas gilababi hah?? (sambil menangis2 kepedasan..kesian orang kelantan yang baham benda manis saja seumur hidupnya)


7.Skirt pendek

Batu Pahat majoriti penduduknya ialah berambut lurus, bermuka putih dan berdarah Cina.nak aku cerita lebih lagi? pervert. selain itu terdapat juga minah2 vietnam yang bekerja di kilang2 yang juga suka pakai seksi seksa tapi masih gagal menggerakkan ekor depan lelaki (kecuali rumet aku) kerana mukanya jauh berbeza dari muka Elly. tapi apa bezanya hah? genetik sama juga dari King Chulalongkorn Pompram (sebat jugak).. entahlah. yang pasti skirt mereka itu hanyalah serendah 1-2 mikrometer.

Baidewei,, awek melayu batu pahat memang off the list . maaf


8.Suasana oversea

perjalanan aku untuk membeli buku pelajaran di Popular ialah macam ni.

dalam bas aku duduk di sebelah lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok..selepas aku turun, aku singgah kr ATM berdekatan untuk mengeluarkan duit. cucuk kad,keluar mani (typo). disitu aku menunggu sekumpulan lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok yang masih tidak faham bagaimana mesin itu berfungsi. taksub maybe. selepas seorang daripada lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok itu selesai kagum dengan mesin itu yang tidak henti2 mengeluarkan duit, datang seorang lagi lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok berbekalkan muka tidak bersalah kerana potong queue aku..shit PTI. serta merta aku tuduh dia PTI tanpa tangguh lagi. selepas selesai menunggu, aku pergi makan di kedai makan. dimeja sebelah aku terdapat sekumpulan lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok sedang mengerumuni henpon sahabatnya..taksub lagi mebi. selepas otak aku hampir kejang kerana mata aku amat rajin menghantar imej lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok, aku bergegas ke popular, membeli buku itu cabut kendian balik daripada ekosistem yang penuh dengan lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok.

malam itu aku tidur bermimpikan lelaki berkumis, muka iras bambang pemangkas dan bergaya lelaki lambok.

waddashid is this shid?? !

jejaka oversea (sekadar gambar hiasan)

No comments:

Post a Comment

Followers